۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸
کد خبر: ۶۰۸۱۰۱
یادداشت؛

منامه؛ تریبون مستکبران | فریاد عادی سازی روابط از حلقوم آل‌خلیفه

منامه؛ تریبون مستکبران | فریاد عادی سازی روابط از حلقوم آل‌خلیفه
رویه مسؤولان بحرینی در طول سال‌ها نشان داده که منامه به بلندگوی استکبار در منطقه و مجری سیاست‌های دیکته شده آمریکایی ـ اسرائیلی تبدیل شده است.

به گزارش بین‌الملل خبرگزاری رسا، نشست اقتصادی بحرین که از سوی آمریکا و اسرائیل در ماه آینده در منامه برگزار خواهد شد، به تصریح تمامی کارشناسان و تحلیلگران سیاسی، آغاز عملیاتی شدن معامله قرن در قالب طرح «صلح و شکوفایی اقتصادی» است.

با آنکه این نشست با اهداف اقتصادی در دستور کار قرار گرفته است اما بنابر تجربه تاریخی، این نشست در حقیقت پوششی برای اهداف استراتژی و سیاسی آمریکا و اسرائیل در منطقه است. سخن از شکوفایی اقتصادی و صلح نیز در حقیقت اقدامی برای کاهش فشار افکار عمومی و افزایش سطح نارضایتی ملت‌های مسلمان منطقه است.

نشست منامه را باید در چهارچوب پایان دادن به مسأله فلسطین، تضییع حقوق رسمی ملت فلسطین، تامین امنیت اسرائیل در منطقه و استثمار ثروت‌های کشورهای عربی منطقه تفسیر کرد. گروه‌های مختلف فلسطینی از حامیان مذاکره و گفتگوی برد ـ برد مانند محمود عباس تا گروه‌ه‌های مسلّح جهادی، همگی اتفاق نظر دارند که ترامپ نه به عنوان رییس جمهور آمریکا بلکه در لباس یک تاجر، وجب به وجب خاک فلسطین را در ازای دریافت مبالغ هنگفت، به یهودیان صهیونیستی هبه کرده است.

سوال مهم آن است که در میان کشورهای عربی، چرا بحرین برای اجرایی شدن طرح معامله قرن انتخاب شده است؟ با نظر به رویه خاندان آل‌خلیفه در طول زمامداری بحرین می‌توان به این پرسش پاسخ داد. آل‌خلیفه چه در سطح تصمیمات داخلی و چه در سطح تصمیمات بین المللی، مقهور اراده آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی است. آل‌خلیفه نه در بعد اقتصادی، اجتماعی، نظامی و نه در معادلات منطقه‌ای هیچ نقش محوری و کلیدی را ایفا نمی‌کند بلکه تنها وظیفه مقامات بحرینی، جامه عمل پوشاندن به دستورات اربابان سعودی ـ آمریکایی است.

در میان تمامی کشورهای عربی منطقه، بحرین همواره با صدای بلند از عادی سازی روابط با اسرائیل و اشغالگری رژیم صهیونیستی حمایت کرده و آشکارا محور مقاومت را مورد عتاب قرار می‌دهد. در اختلافات منطقه‌ای و در کارزارهای سیاسی بین‌المللی نیز حاکمان بحرینی همواره مواضع دیکته شده آمریکا و اسرائیل را بر زبان جاری می‌سازند. وحدت رویه مسؤولان بحرینی بدین معنا است که منامه، بلندگوی استکبار در منطقه و مجری سیاست‌های دیکته شده آمریکایی ـ اسرائیلی است.

اجماع گروه‌های مختلف فلسطینی، شخصیت‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در محکومیت نشست منامه، حاکی از موضع یکسان فلسطینی‌ها در سراسر جهان است به ویژه آنکه در اروپا و آمریکا، فعالان حقوق بشری، مشارکت در نشست منامه را خیانت به آرمان‌های فلسطین توصیف کرده و از کشورهای عربی خواستند تا با تحریم این نشست، اجازه عادی سازی روابط با اسرائیل و خیانت به آرمان‌های فلسطین را ندهند.

نشست منامه با تصمیم و مدیریت آمریکایی ـ اسرائیلی و مشارکت سعودی ـ اماراتی برگزار خواهد شد. مطابق با برخی اطلاعات، گروه‌های اسرائیلی با اهداف مالی، امنیتی و اقتصادی در این نشست شرکت کرده و با وعده‌های اقتصادی، به دنبال ایجاد اجماع منطقه‌ای علیه فلسطین و محور مقاومت است. سفرهای پیاپی نتانیاهو به کشورهای عربی، مقدمه‌ای برای شکل‌گیری این اجماع بوده است. جنگ آمریکا و اسرائیل آغاز شده اما این جنگ بیش از آنکه نظامی باشد، جنگی اقتصادی، فرهنگی، دینی، رسانه‌ای و سیاسی است.

کشورهای مرتجع عربی به راهبری آمریکا و اسرائیل مسیر معامله قرن را هموار کرده‌اند. نشست اقتصادی بحرین آغازی برای پایان دادن به مسأله فلسطین است. رسانه‌ها نیز با تبلیغات شبانه‌روزی درصدد انحراف افکار عمومی از مسأله اصلی یعنی اشغالگری قدس شریف و تضییع حقوق ملت فلسطین و متوجه ساختن افکار عمومی به مسائل اقتصادی هستند.

به دستور مقامات سعودی ـ اسرائیلی، فعالان شبکه‌های اجتماعی آماده حمله به مخالفان نشست منامه بوده و هر کسی که نوک پیکار انتقادات را به سوی بحرین، امارات، عمان، عربستان سعودی و ... بگیرد با شدیدترین واکنش‌ها روبه‌رو خواهد شد اما افزایش سطح انتقادات سبب شده تا حامیان طرح معامله قرن با نگرانی به آینده منطقه نگاه کنند. بی‌شک امت اسلامی با اتّحاد خود می‌تواند حاکمان خودباخته عربی و استکبار جهانی را وادار به عقب نشینی از مواضعشان کند.

محمد رایجی پژوهشگر مسائل جهان اسلام

محمد رایجی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
علیا تورانی
Iran, Islamic Republic of
۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۸
اگر مقاومت، رژیم صهیونیستی را زمین‌گیر نکرده بود، اینک شاهد دست‌اندازی آن به دیگر سرزمین‌های منطقه از مصر گرفته تا اردن و عراق و خلیج‌فارس و غیره بودیم.
1
0
غمره بداوی
Iran, Islamic Republic of
۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۱
خیانت آشکار عربستان سعودی، بحرین و امارات به مبارزه، پایداری و شهادت هزاران زن و کودک و جوان فلسطینی، بی‌پاسخ نخواهد ماند.
1
0
ذکر علی عباده
Iran, Islamic Republic of
۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۴
ماه گذشته، اکثریت دو حزبی کنگره علیه حمایت بیشتر آمریکا از مداخله فاجعه‌بار عربستان سعودی در یمن رای دادند؛ مداخله‌ای که از دستیابی به اهدافش بازماند و به ایجاد بدترین بحران انسانی در جهان دامن زد. رئیس‌جمهوری آمریکا این قطعنامه را وتو کرد و در حال حاضر او به ارائه حمایت غیر مناسب از رژیم سعودی و هم‌پیمانانش اصرار دارد. روز جمعه وزارت امور خارجه آمریکا به کنگره اطلاع داد که برای دور زدن مخالفان و اجرای ۲۲ توافق تسلیحاتی با عربستان و چندین کشور دیگر از اختیارات اضطراری استفاده می‌کند که شامل مهمات بیشتر برای کشتن غیرنظامیان یمنی می‌شود.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۶
ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی عربستان سعودی در حال حاضر در لبه پرتگاه قرار گرفته
چراکه پیش‌بینی نمی‌کرد که پس از گذشت چهار سال از عملیات تجاوزگرانه خود علیه ملت یمن، کار به اینجا ختم شود
نسبت به این موضوع خجالت زده باشد که توانایی مقابله با پهپادها و هواپیماهای بدون سرنشین ارتش و کمیته‌های مردمی یمن را ندارد و تجهیزات ارزان قیمت یمنی سامانه‌های دفاعی صدها میلیون دلاری آن را دور می‌زنند.
1
0
طلبه
Iran, Islamic Republic of
۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۲
نشست منامه افتضاحی برای ائتلاف محور سعودی بود.
0
0
فراهانی منش
Iran, Islamic Republic of
۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۸
رژیم صهیونیستی به آخر رسیده است و نفسهای واپسینش را می کشد.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۳
امت اسلامی بر سر مساله قدس معامله نمی کنند.
0
0
سالک جاده کربلا به قدس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۴
نقشه شوم دشمن در ایران هراسی با حضور یاری گر جمهوری اسلامی ایران در یاری ملل مظلوم عراق، یمن و سوریه شکست خورده و امروز ایران اسلامی در دلهای مردم مسلمان جا دارد و آمریکا از همیشه منفورتر است.
0
0
ابن الرضا
Iran, Islamic Republic of
۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۷
ریاض با هدف فضاسازی علیه ایران، در نشست فوق‌العاده سران در مکه، با به نمایش گذاشتن آنچه «ُسلاح‌های ایران در یمن» می‌خواند مشغول اجرای «نمایش موشکی نیکی هیلی» در سال 2017 علیه ایران است.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۸
ضعف سیاست خاجی باعث شده امثال بحرینم بیان از همین حربه استفاده کنند. ما ایستادیم در برابر سختی ها که برخی مسئولین برای راحتی خود فقط فکر خوب کردن رابطه با هر کشور متخاصم شوند؟ هر وقت از موضع ضعف وارد شدیم یا سعی کردیم موقر باشیم سعی کردند امتیاز بگیرند.
0
0
ابومحمد
Iran, Islamic Republic of
۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱
واشنگتن به دنبال ارعاب ایران است . اگر آمریکا واقعا به دنبال تعامل و گفت‌وگو با ایران است، باید اعلام کند که حاضر است در ازای حضور ایران در مذاکرات، چه چیزی ارائه دهد.
0
0
رضا
Iran, Islamic Republic of
۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۷
صهیونیستها به دنبال بازگشت به مدینه منوره و نیز تصرف قلاع خیبر هستند.
آنها ادعا می کنند از اولاد و احفاد یهودیان مدینه از بنی قینقاع و غیره هستند و دنبال احداث منازل و قصرهایی در همان مناطق هستند.
صهیونیستها برای عادی سازی روابط بدنبال احداث خط مواصلاتی بین کشورهای غرب آسیا به رژیم اشغالگر قدس هستند.
0
0